De rijke historie van Gouda

1858

Op 1 mei 1858 de N.V. De Stearine Kaarsenfabriek Gouda opgericht door voormalig apotheker Van Iterson.

1861

De N.V. De Stearine Kaarsenfabriek Gouda ontvangt een zilveren medaille tijdens de tentoonstelling van de Nederlandse industrie in Haarlem vanwege de hoge kwaliteit van de kaarsen.

1867

Wederom een prijs voor de kwaliteitskaarsen uit Gouda. Ditmaal zelfs een gouden medaille tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs.

1880

Op 76-jarige leeftijd treedt oprichter Van Iterson af als president-directeur en wordt opgevolgd door IJssel de Schepper. Van Iterson blijft tot vlak voor zijn dood in 1897 nog wel verbonden aan het bedrijf als adviseur.

1892

De Goudse Kaarsenfabriek wordt in 1892 als klant Nr. 1 ingeschreven in het debiteurenboek van de firma Philips Gloeilampen.

1897

In april bezoeken Koningin Emma en prinses Wilhelmina de kaarsenfabriek in Gouda.

1901

Om groei en diversificatie te bevorderen werden de Chemische Fabriek uit Rotterdam en de Zeep- en Waspoederfirma T.P. Viruly & Co uit Gouda overgenomen.

1906

De volgende overname was een feit. De Koninklijke Waskaarsenfabriek uit Amsterdam wordt overgenomen. Hierdoor groeide het aantal werknemers tot boven de 600.

1908

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Kaarsenfabriek vervaardigde Jan Toorop, een van de belangrijkste Nederlandse beeldend kunstenaars uit de periode 1880-1910, twaalf litho’s over het werk in de fabriek.

1925

Gouda verpakkingen uit de jaren ’20.

1929

Een fusie vindt plaats tussen de Kaarsenfabriek Gouda en de N.V. Stearine-Kaarsenfabriek Apollo uit Schiedam.

1936

Grote brand in de Kaarsenfabriek.

1939 - 1945

Tijdens de oorlog was het moeilijk om aan grondstoffen te komen. Hierdoor verminderde de kaarsenproductie flink. Toch kon er tot vlak voor het einde van de oorlog op beperkte schaal worden geproduceerd. Eind 1944 werd de fabriek door de Duitsers in beslag genomen en lag de productie een klein jaar stil tot november 1945.

1952

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Kaarsenfabriek vervaardigde Jan Toorop, een van de belangrijkste Nederlandse beeldend kunstenaars uit de periode 1880-1910, twaalf litho’s over het werk in de fabriek.

1955

Gouda verpakkingen uit de jaren ’50.

1958

Tijdens het 100-jarig bestaan wordt de naam aangepast naar NV Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek Gouda-Apollo. Deze naam dekte de lading eigenlijk niet meer in het geheel, aangezien de organische chemie (verwerken van vetzuren voor de kunststoffen- en cosmetische industrie) de kaarsenproductie steeds meer naar de achtergrond had gedrongen.

1958

Kaarsjesavond in Gouda. Vanwege het 100-jarig bestaan schenkt de Kaarsenfabriek 1500 kaarsen ter verlichting van het Goudse stadhuis. Sindsdien worden elk jaar honderden kaarsen geleverd voor het evenement in Gouda, dat vlak voor Kerstmis plaatsvindt.

1960

De kaarsenfabriek verliest haar onafhankelijkheid als door een joint venture Unilever en het Amerikaanse Emery Industries beide 50% van de aandelen in handen krijgen. De fabriek moet afstand doen van het predicaat ‘Koninklijke’ en gaat verder onder de naam Unilever-Emery NV.

1970 - 1980

De oliecrisis van 1973 en 1979 had grote gevolgen voor de westerse economieën, zo ook voor de Nederlandse bedrijfstakken in de chemische industrie, waaronder Unilever-Emery. 

1970

De eerste Gouda commercial verschijnt op TV.

1975

Gouda verpakkingen uit de jaren ’70.

1981

Door de teruggang in de (oleo)chemische industrie besluit Emery zich terug te trekken uit buitenlandse deelnemingen en zich te focussen op hun basis in Cincinnati. Unilever het 50% aandelenpakket over en doopt het bedrijf om tot Unichema Gouda

1983

Aangezien de kaarsenproductie nog slechts 1% van de omzet bedraagt (het grootste deel kwam voort uit de chemische bewerking van plantaardige en dierlijke oliën en vetten tot halffabricaten voor diverse producten), besluit Unichema de kaarsenfabricage over te dragen aan het familiebedrijf Bolsius in Schijndel.

1989

Uit consumentenonderzoek blijkt dat Gouda met afstand het bekendste kaarsenmerk is van Nederland. 89% van de mensen kent het kaarsenmerk Gouda.

1995

Het Gouda assortiment in de jaren ’90.

2008

Een nieuw logo en de nieuwe pay-off ‘Enjoy the moment’ wordt gelanceerd. Gouda gaat zich meer richten om de speciale momenten nog specialer te maken door het gebruiken van de Gouda kaarsen . Tevens krijgen alle verpakkingen een update.

2008

Gouda introduceert de gouden cup voor de waxinelichten en maxilichten; een teken van kwaliteit. Tot op de dag van vandaag zijn de waxinelichten hierdoor duidelijk te onderscheiden met de concurrentie.

2016

Gouda herintroduceert het gehele assortiment en breidt de productrange uit met robuuste rustiekkaarsen en verfijnde geurkaarsen. Ook wordt de pay-off aangepast naar ‘Gouda, verlicht sinds 1858’ om de jarenlange kennis en ervaring in het kaarsen maken te benadrukken.